In dit reglement wordt “Bridgevereniging Kleiburg" aangeduid als: de vereniging.
In dit reglement wordt de “Nederlandse Bridge Bond” aangeduid als: NBB.
De leiding van de vereniging berust bij het bestuur.
Het bestuur kan onder zijn verantwoordelijkheid bepaalde onderdelen van zijn taak laten uitvoeren door commissies of personen, zoals:
organisatie en coördinatie wedstrijden
materiaalbeheer
organisatie van evenementen
lief en leed activiteiten
publiciteit
afhandeling protesten
overige taken.
Continuïteitscommissie
Kascontrole.
Continuïteiscommissie.
Organisatie en coördinatie wedstrijden
Voor de organisatie en coördinatie van wedstrijden wordt een wedstrijdcommissie benoemd.
De wedstrijdcommissie bestaat uit ten minste drie leden.
Het materiaalbeheer
Voor het beheer en onderhoud van de voor bridge benodigde materialen wordt een
materiaalcommissie benoemd.
Organisatie van evenementen
Voor het organiseren van allerhande nevenactiviteiten wordt een evenementencommissie ingesteld.
De evenementencommissie bestaat uit ten minste twee leden. Afhankelijk van het evenement zal de samenstelling van de evenementencommissie worden vastgesteld.
De door de evenementencommissie te organiseren activiteiten dienen door het bestuur te worden goedgekeurd.
Lief en leed activiteiten
Onder lief en leed activiteiten wordt verstaan het onderhouden van contacten met leden in voor
hun bijzondere tijden om invulling te geven aan de saamhorigheid uit het verenigingsmotto.
Publiciteit.
Voor publicatie is er altijd overleg met de voorzitter.
Bij de publiciteit wordt onderscheid gemaakt tussen interne en externe publiciteit.
De interne publiciteit vindt plaats via de website, nieuwsbrieven en e-mails.
De externe publiciteit vindt plaats via regionale bladen, de regionale omroep en het voor publiek toegankelijke deel van de website.
Afhandeling protesten
Voor het afhandelen van arbitrageproblemen die niet ter plaatse kunnen worden afgehandeld of later gecorrigeerd worden, wordt
een protestcommissie ingesteld:
De protestcommissie bestaat uit ten minste drie leden.
Een protestformulier is verkrijgbaar bij de wedstrijdleiders.
Overige taken
In voorkomende gevallen kan het bestuur taken naar eigen inzicht delegeren naar personen of commissies. De verantwoordelijkheid
voor de taakuitvoering van deze personen of commissies blijft bij het bestuur.
De kascontrole
Voor de controle van de financiën van de vereniging wordt jaarlijks een kascommissie door de algemene ledenvergadering
benoemd.
De kascommissie bestaat uit ten minste twee leden.
Ten minste twee weken vóór de algemene ledenvergadering beoordeelt de kascommissie de door de penningmeester
opgestelde jaarrekening, bestaande uit een balans en een staat van baten en lasten.
De continuïteitscommissie
Bij ontstentenis of belet van alle bestuursleden berust het bestuur tijdelijk bij de continuïteitscommissie of door deze commissie aan te wijzen personen.
Voor de gedurende deze periode verrichte bestuursdaden worden de aanwezen personen met een bestuurder gelijkgesteld. De continuïteitscommissie bestaat
uit ten minste twee leden die door de algemene vergadering voor minimaal een jaar worden benoemd. Het lidmaatschap van de continuïteitscommissie is
onverenigbaar met:
het bestuur;
het lidmaatschap van de kascommissie;
(indien deze is ingesteld) het lidmaatschap van de tuchtcommissie.
Het verenigingsjaar loopt van 1 september t/m 31 augustus daaropvolgend.
De vereniging heeft elke week in principe ten minste één speeldagdeel.
Gedurende de zomervakantieperiode worden er geen interne clubcompetities gespeeld.
Naast de interne competitie kunnen er ook andere bridgeactiviteiten worden georganiseerd, die mogelijk open staan voor niet-leden. Het bestuur beslist hierin.
Ter aanvulling op het bepaalde in artikel 9 van de statuten gelden de volgende bepalingen:
Jaarlijks wordt de contributie voor het eerstkomende seizoen vastgesteld door de algemene ledenvergadering op voorstel van het bestuur.
De minimale donatie van donateurs is vastgesteld op het contributiebedrag per jaar.
De contributie of donatie moet vóór 15 oktober van het verenigingsjaar worden voldaan.
Nieuwe leden zijn onmiddellijk bij hun toetreding inschrijfgeld verschuldigd.
Personen, die na 1 januari lid worden, betalen de helft van de contributie.
Einde rechten en verplichtingen van donateurs:
Beëindiging van een meerjarige donatie door de donateur kan slechts geschieden tijdens het lopende, betaalde verenigingsjaar.
Door opzegging door de vereniging ter beoordeling van het bestuur.
De stemming is geheim. Toevoegingen aan het stembriefje maken de stem ongeldig.
De bestuursleden worden gekozen voor een periode van drie jaar of voor een kortere periode die duurt tot het bereiken van de maximale bestuursperiode.
Indien er ten minste zes bestuursleden zijn, treden er jaarlijks ten minste twee bestuursleden af, volgens het volgende rooster:
de secretaris en ten minste één lid.
de penningmeester en ten minste één lid.
de voorzitter en ten minste één lid.
Bij minder dan zes bestuursleden wordt het hierboven genoemde rooster van drie jaar, voor zover het leden van het dagelijks bestuur betreft, aangehouden.
De aftredende is herkiesbaar. De maximale bestuursperiode voor een bestuurslid is 9 aaneengesloten jaren.
Een kandidaat dient vóór de algemene ledenvergadering een schriftelijke verklaring te overleggen, dat hij/zij de functie aanvaardt.
De taken van de bestuursleden kunnen worden gedelegeerd aan anderen, of kunnen worden uitgevoerd door anderen zonder dat de verantwoordelijkheid wordt aangetast.
Het bestuur houdt een register bij van de namen en adressen van de leden, ereleden en leden van verdienste en donateurs. Uit privacy overwegingen kan enkel informatie uit dit register verstrekt worden na goedkeuring door het bestuur.
Voorzitter
Hij/zij is de woordvoerder van het bestuur.
Hij/zij is verantwoordelijk voor
de leiding van de bestuursvergaderingen en algemene ledenvergaderingen,
de zorg voor de naleving van bepalingen in de statuten, het huishoudelijk reglement en andere reglementen die in de vereniging zijn vastgesteld. Zo nodig neemt hij/zij actie om nieuwe reglementen te maken of bestaande reglementen te actualiseren,
het uitvoeren van alle besluiten genomen in de bestuursvergaderingen en algemene ledenvergaderingen,
het nakomen van de bepalingen in reglementen van de NBB,
het opstellen van de agenda voor de algemene ledenvergadering.
Hij/zij is te allen tijde bevoegd vergaderingen van de door het bestuur ingestelde commissies bij te wonen.
Vice-voorzitter
Hij/zij vervangt de voorzitter bij diens afwezigheid.
Hij/zij wordt aangewezen door het bestuur.
Secretaris
Hij/zij bereidt met de voorzitter de vergaderingen voor, houdt de presentielijst bij en maakt de notulen.
Hij/zij zorgt voor verspreiding van informatie en verslagen onder de leden.
Hij/zij is verantwoordelijk voor het bijhouden van de ledenlijst (inclusief ereleden, leden van verdienste en donateurs) en beheert het (digitale) verenigingsarchief.
Hij/zij brengt jaarlijks aan de algemene ledenvergadering verslag uit over het afgelopen verenigingsjaar.
Hij/zij voert de correspondentie van de vereniging.
Van alle uitgaande stukken wordt een (digitaal) afschrift bewaard.
Hij/zij zorgt ervoor dat de vereniging aan de wettelijke eisen voldoet.
Penningmeester
Hij/zij is belast met het beheer van de financiën, met de zorg voor de inning van contributiegelden en andere inkomsten van de vereniging en met het voldoen aan de financiële verplichtingen.
Hij/zij brengt jaarlijks schriftelijk verslag uit aan de algemene ledenvergadering over de financiële gang van zaken in het afgelopen verenigingsjaar onder overlegging van de balans en een staat van baten en lasten.
Hij/zij stelt in overleg met het bestuur de begroting op en doet een voorstel voor de hoogte van de contributie.
Voor alle specifieke activiteiten van de vereniging worden in overleg met de penningmeester aparte begrotingen gemaakt door de verantwoordelijke commissies of personen. Gedurende het verenigingsjaar controleert de penningmeester de inkomsten en uitgaven tegen de in de begroting opgenomen bedragen.
De penningmeester kan aan de betrokken commissies of personen instructies geven met betrekking tot betalingen, overleg van bescheiden, verantwoording van de uitgaven et cetera.
Overige leden van het bestuur
De taken en bevoegdheden van de overige leden van het bestuur worden binnen het bestuur vastgesteld.
Alle commissies hebben een contactpersoon in het bestuur.
Het bestuur vergadert zo vaak als de voorzitter of ten minste twee bestuursleden dit wenselijk achten.
Van alle bestuursvergaderingen worden door de secretaris notulen bijgehouden.
Besluiten van de bestuursvergaderingen zijn geldig indien de meerderheid van de bestuursleden aanwezig is.
Voorzitter, secretaris en penningmeester vormen het dagelijks bestuur van de vereniging.
In spoedeisende gevallen beslist het dagelijks bestuur namens het voltallige bestuur, met dien verstande dat eventuele uitgaven een bedrag van € 500,00 (vijf honderd euro) niet te boven mogen gaan.
Het voltallige bestuur beslist over bedragen tot € 2000,00 (twee duizend euro). Voor hogere bedragen is instemming nodig van de algemene
ledenvergadering of van minstens 50% van het ledental. Er geldt geen maximumbedrag voor uitgaven die tot de normale bedrijfsvoering gerekend worden
en binnen de door de algemene ledenvergadering goedgekeurde begroting vallen.
De wijze van toetreden van leden is als volgt:
Personen, die als lid van de vereniging wensen toe te treden, kunnen zich hiervoor wenden tot de secretaris van het bestuur van de vereniging.
Het bestuur bepaalt – zo nodig in overleg met de wedstrijdcommissie – of er bezwaren tegen de toelating zijn. Mochten er bezwaren zijn dan licht de secretaris van het bestuur het kandidaat-lid in.
Een voormalig lid, dat op grond van artikel 7 lid 1c en 1d van de statuten, van zijn lidmaatschap vervallen verklaard werd, kan slechts opnieuw als lid worden aangenomen bij besluit van de algemene ledenvergadering.
Het bestuur kan een ledenstop instellen voor onbepaalde of bepaalde tijd voor één of meerdere dagdelen, wanneer de omstandigheden dit vereisen. Het besluit zal op de eerst komende algemene ledenvergadering worden toegelicht.
De algemene ledenvergadering kan besluiten dat het aantal leden voor één of meer dagdelen een bepaald maximum niet mag overschrijden.
Bij het bereiken van het maximum aantal leden worden kandidaat-leden op een wachtlijst gezet. Het bestuur houdt deze lijst met datum van aanmelding bij. Toelating van een kandidaat-lid vindt plaats in volgorde van aanmelding zodra het aantal leden minder is dan het vastgestelde maximum.
Indien de vereniging of een dagdeel het maximum aantal leden heeft bereikt, dan zal verbreking van het partnerschap en de daaropvolgende vorming van twee nieuwe paren tot gevolg hebben, dat slechts één van deze paren speelgerechtigd wordt; tenzij beide paren gevormd worden uit bestaande leden van het dagdeel. Als beide nieuwe paren gevormd worden met een kandidaat-lid, dan is het paar waarvan het kandidaat-lid het langst op de wachtlijst staat, speelgerechtigd.
Een lid zonder bridgepartner of een lid dat besluit om langere tijd niet deel te nemen aan de competities wordt op een reservelijst geplaatst. Tijdens het lopende verenigingsjaar kan een dergelijk lid te allen tijde deelnemen aan de competities met in achtneming van bovengenoemd artikel 10 lid 6. De reservelijst heeft voorrang op de wachtlijst.
Elk lid ontvangt een speelkalender. De speelkalender wordt per e-mail verstuurd, geplaatst op het alleen voor leden toegankelijk deel van
de website van de vereniging.
Elk lid heeft het recht zich in verband met verenigingsaangelegenheden mondeling of schriftelijk tot het bestuur te wenden en ter zake een uitspraak van het bestuur te verlangen.
Elk lid heeft het recht bij het bestuur voorstellen in te dienen ter bespreking op een algemene ledenvergadering. Deze voorstellen dienen ten minste 24 uur tevoren schriftelijk of per email te worden ingediend.
De donateurs krijgen voor hun donatie het volgende:
Vermelding van hun naam in een nieuwsbrief en in het alleen voor leden toegankelijke deel van de website.
Toesturen van de nieuwsbrieven.
Uitnodiging, zonder rechten, voor de algemene ledenvergadering.
Deelname aan festiviteiten van de vereniging.
De leden zijn verplicht om:
Aan hun financiële verplichtingen jegens de vereniging te voldoen.
De bepalingen in de statuten, het huishoudelijke reglement en het wedstrijdreglement na te leven.
De besluiten van de vereniging en de aanwijzingen van het bestuur op te volgen.
Bij verhindering de wedstrijdleider, of de hiervoor aangestelde persoon, daarvan tijdig op de hoogte te brengen.
Na afloop van iedere spelronde de tafel netjes achter te laten.
Na afloop van de laatste ronde, het speelmateriaal naar de daarvoor bestemde tafel te brengen, tenzij anders is aangegeven door de wedstrijdleider.
Ieder lid en zijn of haar introducé(e) is verplicht de schade te vergoeden, die door hem of haar met kennelijke opzet en of bewuste roekeloosheid werd aangebracht aan eigendommen van leden van de vereniging, eigendommen van de vereniging of eigendommen van de speelzaal.
Het opzeggen van het lidmaatschap door een lid dient vóór 1 juni van het lopende verenigingsjaar schriftelijk of per email bij de secretaris te worden gedaan.
Het opzeggen van het lidmaatschap van een lid door de vereniging dient door de secretaris van de vereniging vóór 1 juni van het lopende verenigingsjaar schriftelijk te gebeuren.
Een lid verbindt zich bij tussentijds opzeggen van zijn lidmaatschap zijn contributie over het gehele verenigingsjaar te voldoen.
Er vindt geen restitutie van contributie- of donatiegelden plaats bij opzegging in de loop van het verenigingsjaar.
In bijzondere gevallen, zulks ter beoordeling van het bestuur, kan ontheffing worden verleend van de verplichting, zoals is vermeld in lid 3 en 4 van dit artikel.
De contributie wordt jaarlijks vastgesteld op de algemene ledenvergadering.
Een lid dat in hetzelfde verenigingsjaar van meerdere bij de NBB aangesloten bridgeverenigingen lid is, ontvangt
een gedeelte van de afdracht aan de NBB terug.
Jeugdleden ontvangen een korting gebaseerd op de verminderde afdracht aan de NBB.
De contributie dient door de leden jaarlijks te worden voldaan uiterlijk vóór 15 oktober van het lopende
verenigingsjaar.
Wanneer de contributie niet is voldaan op de datum zoals gesteld in het vorige lid van dit artikel, volgt een
herinnering. Na de tweede herinnering besluit het bestuur over verder te nemen maatregelen, waarbij een royement overwogen wordt.
Ter aanvulling op het bepaalde in art. 7 van de statuten gelden de volgende bepalingen:
Het bestuur is niet gerechtigd een lid te royeren dat niet gehoord is.
Een door de vereniging geroyeerd lid kan niet meer tot de vereniging worden toegelaten, tenzij het door de algemene ledenvergadering wordt gerehabiliteerd.
Een royement kan onder vermelding van de redenen, die ertoe hebben geleid, aan het bestuur van de NBB worden opgegeven, met het verzoek dit royement over te nemen.
Geschorste leden kunnen tegen hun schorsing in beroep gaan bij de eerstvolgende algemene ledenvergadering.
Geschorste leden hebben recht op het bijwonen van de algemene ledenvergadering waarin hun schorsing wordt behandeld. Zij mogen daar het woord voeren.
De toegang tot de algemene ledenvergadering is vastgelegd in Artikel 16.1 en 16.2 van de statuten.
Uitnodigingen voor het bijwonen van de algemene ledenvergadering kunnen zowel schriftelijk als per e-mail worden verzonden.
Het huishoudelijk reglement moet met volstrekte meerderheid van de uitgebrachte, geldige stemmen worden goedgekeurd door de algemene ledenvergadering. Na goedkeuring treedt het nieuwe huishoudelijk reglement in werking.
De stemming voor een gewijzigd huishoudelijk reglement geschiedt schriftelijk.
In alle gevallen waarin het huishoudelijk reglement niet voorziet, beslist het bestuur. Het bestuur onderneemt zo nodig actie, ten einde een en ander vast te leggen in het huishoudelijk reglement.
Het bestuur beoordeelt periodiek – in overleg met diverse commissies – het huishoudelijk reglement op volledigheid en bruikbaarheid en neemt zo nodig initiatieven tot aanvulling en/of wijziging van het huishoudelijk reglement.
Aldus goedgekeurd in de algemene ledenvergadering van “Bridgevereniging Kleiburg” gehouden op
27 oktober 2021.
Met de goedkeuring van dit reglement komen alle voorgaande versies van het huishoudelijk reglement te vervallen.